Total Pageviews

Terlanjur Cinta -8-

Monday, August 16, 2010

| | |
Bab 8


“Welcome home, pengantin baru.” Usik Zaim.

Nurin menjegilkan matanya kepada Zaim. Tiada sesiapa di pejabatnya mengetahui akan ikatan pernikahannya dengan Zuhrin, kecuali Zaim. Dia rasa, sewajarnya Zaim dikhabarkan dengan berita itu ketika dia memohon cuti untuk ke Adelaide.

Zaim ketawa kecil melihat mata Nurin yang dibulatkan.

“Hei, princess. Jangan la jegil macam tu, terkeluar biji mata tu baru tau. Kesian cik abang, baru ja kahwin bini dah jadi cacat.” Zaim belum jemu mengusik Nurin.

“Boss, you tak dak kerja ka hari ni? Free sangat nampak. Kalau tak cukup kerja, I boleh bagi kat you sama. Kerja I melambak-lambak ni.” Sindir Nurin.

Zaim hanya tersengih. Nasib baiklah masih awal pagi, ramai yang masih belum masuk ke pejabat.

“You tak mau kenalkan your beloved husband you dengan I?” Teringin Zaim mengenali lelaki yang memiliki pekerja kesayangannya.

“Tahun depan, insya-Allah.” Jawapan selamba Nurin menimbulkan kerutan di dahi Zaim.

“Awat tahun depan?”

“Sebab bukan tahun ni.” Sengaja Nurin mengenakan Zaim kembali.

“Nurin.” Zaim menekankan panggilannya.

Nurin ketawa apabila melihat Zaim yang dipenuhi dengan tanda tanya.

“Dia tak ada kat sini. Long distance relationship.” Nurin mengukir senyum.

“Then, kenapa nak kahwin cepat-cepat?” Zaim tak puas hati dengan jawapan Nurin yang kedengaran kurang serius padanya.

“Saja.” Sengaja Nurin menyakiti hati Zaim.

Zaim mengerutkan dahinya, geram dia dengan acahan Nurin.

“Tak ada bezanya cepat atau lambat. Apa yang penting, hati. Tapi yang paling penting, hubungan kami dah sah dan halal. Tak baik bercinta tau.” Nurin berlalu ke pantri untuk membancuh oat bersama susu sebagai sarapannya.

Kalau dia terus di tempat duduknya, pasti tak habis melayan soalan Zaim.

“Tu nak lari la tu.” Zaim masih membuntuti Nurin sambil memegang mugnya yang kosong.

Sebaik melihat Nurin membancuh oat, Zaim turut menghulurkan mugnya sambil tersengih. Nurin mencebik, namun mug itu disambutnya juga. Mug itu diisi dengan kopi ‘O’ kegemaran Zaim. Zaim tersengih, Nurin sentiasa memahami dirinya. Beberapa tahun bekerja di bawah Zaim, Nurin dah lali dengan kegemaran ketuanya.

“Saya bukannya apa, saya tahu awak memang dah tak ada sesiapa lagi. Saya cuma nak pastikan orang tak ambil kesempatan kepada awak.” Tegas Zaim.

Selama mengenali Nurin, Zaim rasa bertanggungjawab kepada wanita muda itu. Jika tidak sebagai majikan, dia rasa bertanggungjawab sebagai seorang abang kerana keakraban mereka.

“Don’t worry, boss. Dia tak pernah tahu latar belakang saya. Kami masih dalam proses mengenali diri masing-masing. Thanks for your concern.” Kata-kata yang keluar dari bibir mungil Nurin menambahkan kerisauan di hati Zaim.

Zaim yang menemuduga dan mengambil Nurin bekerja. Lima tahun mengenali wanita muda ini, Zaim mengkagumi semangat juang yang dimilikinya. Dia rasa bertanggungjawab kepada Nurin, secara tidak langsung. Dek kerana itu mereka amat akrab, begitu juga dengan keluarga Zaim. Mereka amat menyenangi Nurin.

Dia benar-benar mahu mengenali suami Nurin. Dia mahu menyerahkan tanggungjawab menjaga Nurin kepada lelaki itu.

“Bila nak kenalkan?” Zaim masih mendesak.

Nurin penat.

“Sekarang, dia masih study di Australia. Bila dia balik sini nanti, saya kenalkan pada you, pada kak Ros sekali.” Tegas Nurin.

Ros, isterinya pasti terkejut dengan berita ini. Isterinya ingatkan Nurin pergi bercuti di Australia, rupanya pergi kahwin.

Nurin malas mahu terus melayan Zaim, kembali ke mejanya dan menyambung tugas yang telah dua minggu ditinggalkan. Sambil menghirup oat panas, Nurin meneliti email-email dan tugasan yang sedia menanti.

‘Sayangnya, H2H tak ada cawangan di Australia. Kalau ada, confirm aku minta posting sana.’ Bisik Nurin seorang diri dan diakhiri dengan keluhan yang sarat dengan perasaan rindu.

0 comments:

Followers