Total Pageviews

Terlanjur Cinta -2-

Wednesday, August 4, 2010

| | |
Bab 2

Nurin merebahkan badannya ke tilam empuk Sheraton Imperial. Bilik yang cantik dan suasana yang nyaman buatkan Nurin lebih mengantuk. Tanpa sempat mandi ataupun menukar pakaian, dia terlelap.

Bagaikan baru sesaat dia melelapkan mata, telefon biliknya berdering.

“Hello,” Nurin bersuara malas.

“Good morning, miss. This is a wake-up call.” Semasa daftar masuk, Nurin sempat meninggalkan pesanan untuk mengejutkannya pukul lima pagi.

“Oh, okay. Thank you.” Nurin mengenyeh-ngenyeh matanya yang masih berat.

Kalau diikutkan hati, mahu saja dia kembali menyambung lena yang terganggu dek panggilan itu. Namun, sebaik terkenangkan tanggungjawab yang menunggu, Nurin menggagahkan juga dirinya. Dengan malasnya Nurin melangkah ke bilik mandi, memasang air panas buat mandi. Sambil menunggu air memenuhi tab mandi, Nurin mencari pakaian yang sesuai. Akhirnya, Nurin memilih sehelai seluar panjang dan blouse labuh berwarna putih.

Tiba-tiba Nurin teringatkan Didi. Pantas dia mencapai telefon bimbitnya. Nombor Didi di dailnya pantas.

“Yang, aku kena out station ke Dongguan, China for two months. Gonna miss you, babe. Bye.” Hanya pesanan suara yang ditinggalkannya, Didi masih tidur barangkali.

Jam baru menunjukkan pukul 5.15 pagi. Nurin merendamkan badannya yang lesu ke dalam air mandi yang suam. Sudah dua minggu dia tidak bertemu dengan Didi. Didi ataupun Kapten Siti Nuraida, sentiasa sibuk dengan kerjayanya sebagai pegawai tentera udara. Persahabatan mereka tetap akrab walaupun dibatasi dengan kesibukan.

Nurin bersiap ala kadar, dengan solekan nipis dan sepasang busana muslimah berwarna putih yang dipadankan dengan tudung putih buatkan Nurin kelihatan suci dan bersih.

Tepat jam enam pagi, Nurin sudah pun berada di dalam limosin menuju ke KLIA. Sekali lagi Nurin mengambil kesempatan untuk melelapkan matanya. Baru beberapa minit melelapkan mata, telefonnya mendendangkan lagu First Love nyanyian Utada Hikaru mengejutkan Nurin. Nurin dapat mengagak siapa yang memanggilnya.

“Hi, babe.” Suara Didi di hujung talian membuatkan mata Nurin kembali segar.

“Hai, sayang.” Balas Nurin, sememangnya mereka selesa membahasakan diri mereka begitu dan sering mencetuskan rasa pelik orang yang mendengarnya.

“Sorry, tadi aku tengah tidur lagi.” Didi merujuk pada panggilan Nurin seawal pagi tadi.

“Aku dah agak dah. Cuma aku takut aku tak sempat nak call lagi kalau aku tak call hang pagi-pagi tadi. Yang, aku kena ke China dua bulan. I gonna miss you.”

“Aku pun. Babe, jaga diri tau. Kalau aku ada masa nanti aku pi cari hang kat sana. Mana boleh dua bulan tak jumpak hang. Mati kering aku kat sini.” Nurin mengukir senyum walaupun dia tahu, Didi tidak dapat melihatnya.

“Hang tolong tengok-tengokkan rumah aku tau. Tolong clearkan bil-bil aku. Nanti aku balik, semua dah kena potong lak.” Didi tertawa mendengar kata-kata Nurin.

“Aku takkan biarkan hang bergelap la bila balik nanti. Okaylah, babe. Aku kat Sabah ni until next two weeks, balik nanti aku singgah rumah hang. Kalau aku dapat cuti, just wait for me in China.”

“Thanks, yang. Kerja elok-elok. Hang pun, jaga diri. Aku sentiasa doakan yang terbaik buat hang. I miss you, love you. Assalamualaikum.” Nurin mahu mengakhiri perbualan mereka.

Dia tahu dan faham, jadual kerja Didi sentiasa padat.

“Okay, babe. I miss you too. Bye. Waalaikumsalam.” Talian dimatikan.

Nurin menyimpan telefon bimbit ke dalam beg tangan yang kecil. Setiap kali terpaksa bertugas ke luar negara, beg itulah yang dibawanya. Itulah beg yang di hadiahkan Didi sewaktu mendapat gajinya yang pertama dan dia juga merasa selamat menggunakan beg yang bersaiz kecil itu kerana bertali panjang. Oleh itu, beg itu akan digalasnya secara bersilang. Dia berasa lebih selamat begitu.

Nurin mengukir senyuman, sendirian. Dia senang apabila mengenangkan Didi, sayangnya pada Didi amat mendalam dan dia juga tahu yang Didi juga amat menyayangi dirinya. Nurin terlelap dalam senyumannya.

Nurin sampai ke KLIA jam 6.50 pagi. Terus dia mencari kaunter daftar masuk MAS ke Hongkong. Di hadapannya masih ada beberapa orang bersama bagasi masing-masing. Nurin melawan kantuknya.

Selepas menunggu hampir lima belas minit, gilirannya sampai. Pantas Nurin menghulurkan passport beserta itinerinya kepada pegawai bertugas.

“Maaf, cik. Menurut dalam rekod, tiket cik dah dibatalkan?” Jawapan pegawai yang bertugas amat memeranjatkan Nur.

“Batal?” Soal Nurin untuk mendapatkan kepastian.

“Ye, cik. Menurut rekod ini, cik dah batalkan penerbangan dari Penang semalam. Masalahnya, system dah batalkan semua penerbangan dalam itineri ni.” Penjelasan pegawai itu hampir membuatkan Nurin pitam.

“Ha?” Ternganga seketika.

Nurin menarik nafas. Cuba menenangkan dirinya.

“Apa yang perlu saya buat?”

“Cik tunggu sebentar, saya cuba confirmkan dengan bahagian tiket. Saya harap masih ada kekosongan dalam penerbangan pagi ini dan belum sempat diisi senarai menunggu. Sebab setahu saya, flight pagi ini full.” Jawapan pegawai yang bernama Norizah itu sedikit mendebarkan Nurin.

Hampir dua puluh minit menunggu dan Nurin tidak putus-putus berdoa. Kalau gagal, sia-sia apa yang ditempuhinya semalam.

“Cik, saya dah confirmkan semua penerbangan cik semula termasuk penerbangan balik ke Malaysia.” Jawapan Norizah amat melegakan Nurin.

“Terima kasih.” Hanya itu yang termampu diucapkan oleh Nurin. Terasa mahu saja dia sujud syukur di situ juga.

“Nasib baik tempat cik tidak sempat diisi oleh waiting list.” Nurin mengukir senyum sambil memanjatkan syukur yang tidak putus-putus ke hadrat Illahi.

Urusan daftar masuk selepas itu berjalan dengan lancar. Nurin teramat bersyukur. Melihatkan jam jenama Crocodile yang berada di tangannya baru menunjukkan ke angka 7.45 pagi. Masih ada sejam lebih sebelum kapal terbangnya berlepas.

Nurin menuju ke Burger King yang berada di tingkat atas lapangan terbang antarabangsa itu. Sambil menggalas beg sandang yang berisi komputer riba Nurin mencari tempat duduk selepas memperolehi burger Whooper dan air mineral yang dipesannya sebentar tadi.

Sengaja Nurin memesan burger, sebagai menggantikan makan malamnya semalam. Sambil menjamah makanan, Nurin sempat melayari laman-laman suratkhabar. Walau sesibuk manapun, Nurin pasti akan meluangkan masanya untuk mengambil tahu tentang dunia semasa. Dia tidak mahu menjadi katak di bawah tempurung. Teknologi internet tanpa wayar memudahkan semua orang.

Sedang dia asyik dengan berita-berita hari ini, telefonnya mendendangkan lagu The Reason, Nurin tahu panggilan itu daripada sesiapa sahaja di pejabatnya.

“Hello.” Jawab Nurin dengan malas.

“Hi, princess.” Nurin amat mengenali suara yang memanggilnya.

“Anyhting, Zaim?” Zaim memang suka mengusiknya.

Zaim ketawa, dia tahu Nurin benci mendengar panggilan ‘Princess’. Nurin tidak mahu orang salah sangka, mengesyaki mereka berdua mungkin ada hubungan terlarang walaupun hakikatnya tidak sama sekali. Zaim amat mencintai isteri dan anak-anaknya.

“I saja nak tau, is everything going smooth as planned?”

Mendengar soalan daripada Zaim, Nurin bagaikan mahu meledakkan tangisnya. Dia benar-benar mahukan seseorang untuknya mengadu, meringankan kepedihan, keletihan dan kesengsaraan yang ditempuhnya sendirian.

“It’s okay.” Dia memutuskan untuk tidak menceritakan kisah yang ditempuhnya seawal pagi tadi.

Kalau diceritakan, panjang pula kisahnya dan tangisnya pasti akan meledak. Dia tak mahu menangis kepada Zaim. Tak sesuai rasanya.

“Good. So, bila you sampai di Hongkong nanti somebody dari H2H sana akan tunggu you. Dia akan bawak you ke stesen keretapi di Kowloon, you akan ambil train dari sana ke Dongguan.” Dengan panjang lebar Zaim menerangkannya.

“I thought I suppose to go there on my own?” Terkejut juga Nurin mendengar plan baru melalui Zaim.

“Yes, it suppose to be that way. Tapi I cuba buat apa yang boleh untuk memudahkan perjalanan you, lagipun susah juga untuk you sebab you can’t speak mandarin. I takut you sesat.”

“Thanks, Zaim. Appreciate it very much.” Nurin terharu sambil memanjatkan syukurnya yang tak terhingga kepada Allah.

“Another info, suhu dekat Hongkong sekarang is about 11 to 13°C and Dongguan is much lower. May be just around 2-3°C.” Info daripada Zaim amat memeranjatkannya.

“Wow… nasib baik I ada spare jaket untuk dalam flight ni. Kalau tak beku la I.” Nurin dengan jujur.

“I think itu aje buat masa la. Nanti apa-apa hal I call you balik. You pun, anything just give me a call.”

“Insya-Allah. Thanks. Bye.” Nurin mengakhiri perbualan mereka.

Susah juga hatinya apabila mengenangkan suhu sesejuk itu, tidak pernah dia berpengalaman dengan suhu serendah itu. Malam mungkin akan lebih sejuk. Mampukah dia mengharungi cuaca sesejuk itu, hanya itu yang difikirkannya sekarang.

Nurin cuba menghabiskan sarapannya secepat mungkin untuk segera ke balai berlepas. Dia benar-benar fobia kerana ketinggalan kapal terbang. Pengalaman itu memberinya beberapa pengajaran walaupun dia bukanlah puncanya.

“Assalamualaikum.” Sapaan seorang pemuda mengejutkan Nurin.

“Waalaikumsalam.” Tergagap-gagap Nurin menjawab.

Nurin mencari empunya suara.

Pemuda itu mengukir senyum.

“Oh, awak. Awak yang saya terlanggar semalam kan? Sorry.” Cepat-cepat Nurin mengenali pemuda itu.

Pemuda itu menganggukkan kepalanya, cepat. Mereka berbalas senyuman.

“Boleh saya duduk?” Cepat-cepat Nurin mempersilakannya.

Pemuda itu meletakkan hidangannya ke atas meja. Dia memilih menu yang sama dengan Nurin. Satu kebetulan.

“Zuhrin.” Zuhrin memperkenalkan diri, tanpa di minta.

“Nurin.” Nurin tidak mahu memalukan Zuhrin.

Zuhrin berusia 22 tahun, merupakan seorang pelajar di Adelaide, Australia dalam kejuruteraan mekatronik. Dia akan kembali ke Adelaide selepas menamatkan cuti semesternya dan menghadiri majlis perkahwinan kakaknya yang sulung.

Nurin agak selesa berbual dengan Zuhrin yang lebih matang dari usianya. Sambil berbual, Nurin sempat mencuri pandang kepada Zuhrin yang berkulit hitam manis, berdada bidang dan ketinggian 185 sentimeter ditambah pula dengan wajahnya yang manis dan rambutnya separas bahu telah ditocangkan.

Buat pertama kalinya, Nurin dapat merasai getaran naluri wanitanya apabila bersama Zuhrin dan dalam diam, Zuhrin juga merasai apa yang Nurin rasakan. Mata bertentang mata, namun mereka cuba untuk tidak membiarkan hati mereka berbicara. Mereka berpisah dan meneruskan perjalanan masing-masing.

0 comments:

Followers