Total Pageviews

Terlanjur Cinta -10-

Monday, August 23, 2010

| | |
Bab 10


Nurin duduk menyandar di sofa panjang berwarna hijau muda sambil melunjurkan kakinya.

“Macamana, dah ready ke nak kahwin?” Nurin bertanya sambil melihat pekerjanya melulur badan Didi.

Terdengar Didi ketawa kecil.

“Kita tanya, dia gelak pulak.” Dengus Nurin.

“Kurang-kurang aku ni ada la jugak setahun nak bersedia, yang hang tu…takdak angin tak dak ribut…tup…tup bagitau aku nak kahwin. Aku macam tak boleh nak percaya la. Nasib baik aku tak kena heart attack. Kalau dak, dah selamat agaknya aku ke dalam.” Didi masih belum dapat mempercayai kebenaran walaupun sudah tiga bulan sahabat baiknya mendirikan rumahtangga.

Nurin menyambut kata-kata Didi dengan tawa.

“Babe.”

Nurin memandang Didi dengan penuh tanda tanya. Jarang Didi memanggilnya dengan nada lembut, sebegitu.

“Hang bahagia?” Didi amat risau jika dia tidak bahagia.

“Alhamdulillah. Aku bahagia, teramat bahagia. Cuma, aku sunyi.” Sememangnya itulah yang dirasakannya saat ini.

“Aku ni macam nak pitam bila hang call, tiba-tiba ajak pi Adelaide. Nak kahwin. Aku terfikir, pompuan ni gila ke sakit otak. Tak pun stress kerja sampai dah tak kenal realiti ke mimpi.” Kata-kata Didi disambut dengan gelak tawa mereka.

“Kak Ina, tolong sedia air untuk mandi susu na.” Beritahu Nurin kepada pembantunya yang seorang lagi.

Nurin mewarisi beberapa perniagaan daripada Asya dan juga ibubapa kandungnya. Selain salun kecantikan ini yang juga menempatkan SPA ala bali, Nurin juga mewarisi butik pengantin dan juga butik untuk busana muslimah. Sewajarnya dia menguruskan sahaja peninggalan dan tidak perlu lagi bekerja sebagai jurutera. Tapi, dia belum bersedia untuk meninggalkan kerjayanya kini. Dia amat mencintai kerjayanya.

Untuk majlis Didi, Nurin menaja beberapa pasang pakaian pengantin dan juga kelengkapan seperti set bilik tidur, pelamin, bekas hantaran dan bunga telur.

“Tak payahlah buat banyak-banyak untuk aku.” Didi tak sanggup menerima semua pemberian Nurin.

“Yang, aku tak merasa semua ni. Jadi, tolong jangan larang aku tumpang bahagia.” Kata-kata Nurin mematikan keengganan Didi.

“Bila hang nak full time jaga business ni?” Tanya Didi sambil melangkah masuk ke tab mandi untuk mandi susu.

“Bila Zuhrin dah balik sini ataupun bila aku dah bersedia nanti.” Nurin sendiri tak pasti, bilakah masanya.

Tapi, yang pasti dia akan meninggalkan kerjayanya suatu hari nanti dan akan menumpukan sepenuh perhatian kepada perniagaan dan keluarganya. Dia ingin membesarkan anak-anaknya sendiri dengan penuh perhatian dan kasih sayang. Dia mahu anak-anaknya membesar dengan penuh kebahagiaan dan memiliki kebahagiaan yang dia tidak miliki.

“Aku tak tau macamana nak bagitau parents hang.” Nurin mengeluh.

Ibubapa Didi banyak mengambil berat tentang dirinya dan telah menganggapnya sebagai anak kandung.

“Bila hang dah sedia untuk bagitau, aku temankan. Aku confirm depa tak marah, cuma pasti terkejut.” Didi melurut-lurut badannya dengan air mandian.

Nurin yang duduk di tebing tab mandi juga tolong membersihkan tubuh temannya daripada serbuk lulur. Didi membelakangkan Nurin, memberi ruang kepada Nurin menggosok bahagian belakang badannya.

“Hang rasa aku gila dak?” Tanya Nurin tiba-tiba.

Dalam masa yang sama, pembantu salun yang dipanggil Kak Ina masuk menghantar minuman kegemaran dua sahabat itu, air limau suam di campur madu. Nurin menganggukkan kepalanya sambil mengukir senyum sebagai ucapan terima kasih.

“Mulanya tu, terfikir jugak. Tapi bila aku fikirkan balik, aku tak kisah asalkan hang bahagia.”

Nurin terasa bahagia mendengarnya.

“Aku ingat, Zuhrin balik cuti nanti aku nak buat kenduri sikit untuk staff-staff aku. Nanti confuse pulak depa bila tengok laki dok satu rumah dengan aku.” Didi menganggukkan kepalanya tanda setuju.

Kata-kata Nurin itu ada juga benarnya, kiri kanan rumahnya merupakan salun kecantikan dan butik pengantin miliknya tapi dua orang pembantunya tinggal di tingkat atas butik pengantin. Nurin berterima kasih kerana ibu memilih rumah teres dua setengah tingkat itu untuk memudah urusan pengendalian dan supaya tidak terkejar-kejar selepas penat bekerja di pejabat. Impian ibu kini menjadi tanggungjawabnya.

“Hang tak rindu dia?” Sengaja Didi menyibuk apabila melihat Nurin seakan termenung.

“Baru aku tau, betapa sakitnya rindu. Dulu, aku ingatkan aku boleh teruskan hidup aku macam biasa sebab dia jauh. Lagipun aku dah biasa hidup sendiri, patutnya tak banyak bezanya. Tapi, aku silap. Betapa kuasa cinta mampu merubah manusia.” Nurin tersenyum sendiri apabila terkenang Zuhrin.

Didi sudah selesai membelai dirinya dengan mandian susu dan siap mengenakan pakaiannya kembali. Dia terlihat senyuman yang tak pernah dilihatnya di wajah Nurin, semenjak ibu pergi. Satu senyuman yang penuh dengan rasa bahagia.

Didi melabuhkan punggung di sisi Nurin, di atas bangku yang diperbuat dari kayu jati. Nurin menghulurkan minuman yang disediakan oleh Ina kepada Didi, mereka menikmatinya bersama.

‘Aku harap, kita akan terus menikmati kebahagiaan ini.’ Didi tumpang bahagia apabila melihatkan kebahagiaan Nurin.

0 comments:

Followers