Total Pageviews

Terlanjur Cinta -29-

Tuesday, April 12, 2011

| | |



Bab 29
Sudah sebulan Zuhrin memulakan tugasnya di H2H menggantikan Nurin. Mereka berdua semakin ceria melayari hidup bersama. Zuhrin juga sudah mula berpindah ke rumah Nurin seminggu selepas memulakan tugasnya.
Bukan mudah untuk Zuhrin menyakinkan mak untuk membenarkannya hidup sendiri. Zuhrin terpaksa meminjam rumah teman bujang sebagai samaran hidup menyewa. Sekali lagi dia terpaksa menipu orang yang melahirkannya.
‛Maafkan Ayen, mak.’
Mereka juga mula mempersiapkan kelengkapan menyambut orang baru dan juga mempersiapkan diri secara fizikal dan mental menerima gelaran baru. Dalam keterujaan mereka sangat takut.
Walaupun semakin sarat, Nurin masih tetap cergas dan bertenaga. Mungkin kerana Zuhrin yang kini sentiasa bersamanya. Zuhrin rajin melayaninya, memenuhi semua kehendaknya. Mungkin sebagai menggantikan masa-masa yang mereka kehilangan. Apa yang paling Nurin teruja apabila Zuhrin bersama-sama masuk ke bilik doktor sewaktu pemeriksaan perut. Tak ternilai harganya melihat wajah teruja Zuhrin apabila melihat scan 3D. Nurin mengucap syukur yang tak terhingga.
Zuhrin sudah menyiapkan bilik tidur untuk anak-anak mereka. Bilik bertentangan di cat dengan warna biru muda dan merah jambu. Dua katil bayi di letakkan di tengah-tengah bilik, sebelah menyebelah. Dua almari baju penuh dengan kelengkapan bayi seperti kain lampin, lampin pakai buang, pakaian, minyak angin dan pelbagai keperluan lain semuanya dibeli dua set.
Nurin bahagia melihat kesungguhan dan kegembiraan Zuhrin menanti kehadiran cinta hati mereka.
When the one man loves the one woman and the one woman loves the one man, the very angels desert heaven and come and sit in that house and sing for joy.” Nurin masih teringatkan kata-kata Zuhrin apabila mereka berbual dan mengharapkan sebuah keluarga besar yang bahagia dan Nurin mengakuinya.
Sekaya manapun seseorang itu, hidupnya tak lengkap tanpa keluarga. Itulah yang dilaluinya sebelum Allah mempertemukannya dengan Zuhrin.
Dalam kesibukan membahagikan masanya, Zuhrin masih sempat membawa Nurin ke Cameron Highland untuk menikmati saat-saat terakhir berdua sebelum mereka berempat.
Udara nyaman Cameron Highland amat menggembirakan Nurin. Cameron Highlands atau Tanah Tinggi Cameron merupakan sebuah pusat peranginan tanah tinggi yang terkenal di semenanjung Malaysia. Cameron Highland terletak di barat daya negeri Pahang, sebuah negara yang kaya dengan khazanah hutan semulajadinya. Dengan kedudukan setinggi 1,829 meter dari aras laut dan mempunyai bersuhu antara 10°C hingga 25°C. Keindahan Cameron Highland pastinya akan memukau hati sesiapa sahaja yang berkunjung ke sana.
Mereka naik ke Cameron Highland melalui Tapah, Perak dan merancang pulang ke Sungai Petani melalui Simpang Pulai. Sengaja Nurin mengajak Zuhrin naik melalui Tapah kerana suka melihat keindahan air terjun Lata Iskandar.
Secara keseluruhan Cameron Highlands merupakan kawasan tanah tinggi yang paling menarik di Malaysia. Keindahan di Blue Valley Tea Estate, Gunung Brinchang, Tringkap dan petempatan Orang Asli Sungai Ruil cukup memukau. Nurin ketawa apabila melihat pondok orang Asli yang hampir roboh pun dah ada piring ASTRO. Sudah semakin maju orang asli sekarang.
Ladang yang menghijau dan indah di sana diusahakan oleh Sungai Palas Boh Tea Plantation. Lain-lain tarikan ialah Wild Orchid Farm, Green Farm, Rose Valley Village, Butterfly Farm, Butterfly Garden, Kea Farm, Pasar Sayur, Uncle Sam Farm, Cactus Point, Tokong Sam Poh , Cactus Valley, Strawberry Farm, rumah rehat dan juga padang golf.
Di puncaknya terletak Balai Polis Cameron Highlands dan Balai Bomba Cameron Highlands. Di sini juga terletaknya Gunung Beremban, Gunung Jasar, Gunung Perdah dan Air Terjun Robinson. Lain-lain lokasi ialah Ringlet dan Kampung Lembah Bertam Stesen Janakuasa elektrik Cameron Highlands berfungsi sebagai pembekal elektrik.
Cameron Highland telah mendapat namanya setelah seorang pegawai Inggeris iaitu William Cameron menemuinya pada tahun 1885 ketika sedang membuat tinjauan pemetaan.
Mereka menginap di Strawberry Park Resort yang terletak di antara Tanah Rata dan Gunung Brinchang. Tanah Rata terletak di kawasan tanah tinggi Cameron Highlands. Sebahagian Tanah Rata terletak dalam negeri Perak dan sebahagian lagi terletak di negeri Pahang. Gunung Brinchang dengan ketinggian 2031 meter terletak di negeri Pahang. Bandar Tanah Rata merupakan ibu daerah Cameron Highland. Tanah Rata mendapat nama dari muka bumi yang lebih rata dan datar di kawasan ini berbanding dengan seluruh pergunungan Cameron.
Mereka banyak menghabiskan masa berjalan-jalan di ladang Strawberry dan menikmati teh panas di Ladang Teh Bharat dan juga Ladang Teh Boh. Di situ, mereka tak perlu takut dikenali orang seperti di Sungai Petani. Hidup dalam rahsia punya kesulitan yang tersendiri. Tapi mereka redha.
Zuhrin seronok melihat Nurin ketawa riang, melihat wajah ceria Nurin apabila bergurau dengannya. Zuhrin menanamkan di dalam hatinya, apapun yang terjadi dia takkan melepaskan wanita itu pergi dari hidupnya. Dia akan berusaha sehabis daya untuk mempertahankan wanita itu dan juga anak-anaknya walaupun dia sedar laluannya penuh liku.
Sakit hati dan amarah mak masih bersisa kerana dikhianati kembar sendiri. Zuhrin yakin, Allah telah mempertemukan jodoh mereka sebagai medium untuk meleraikan segala masalah yang terjadi sebelum kelahiran mereka.
Zuhrin setuju dengan kata-kata Mignon McLaughlin, a successful marriage requires falling in love many times, always with the same person.
I love you much, dear. Forever and ever.’ Zuhrin mengucup dahi Nurin yang terlena dipangkuannya, barangkali terlalu penat berjalan apalagi dengan perut yang semakin sarat.
Zuhrin tersenyum bahagia.

0 comments:

Followers