Total Pageviews

Terlanjur Cinta -19-

Wednesday, September 29, 2010

| | |
Bab 19

Nurin kembali bertugas dengan hati separa rela kerana meninggalkan Zuhrin sendirian di rumah. Zuhrin menghantar dan bakal menjemputnya daripada kerja, setiap hati. Ciuman dan pelukan setiap kali bertemu dan berpisah memberikan sedikit semangat buat Nurin yang separuh rela.

“Kerja elok-elok tau, jangan asyik nak berkhayal ingatkan saya.” Zuhrin sempat mengusik Nurin, sebelum isterinya melangkah turun daripada kereta.

Nurin mencebikkan bibirnya, kononnya merajuk dengan usikan Zuhrin. Cebikan Nurin disambut dengan cubitan manja oleh Zuhrin di pipi kanan Nurin. Mereka ketawa bersama. Nurin melambai Zuhrin sebelum melangkah masuk ke pejabat.

Senyuman tidak lekang dari bibirnya, hatinya seakan terbuai.

“Amboi...mentang-mentang la cik abang dia ada sini, senyum meleret. Tak lenguh ka cek oii.” Usik Zaim apabila senyuman terukir di wajah Nurin sepanjang hari.

Meja Nurin yang agak terasing dari teman-teman yang lain memudahkan Zaim mengusiknya tanpa perbualan mereka didengari oleh teman-teman yang lain.

Zaim dan keluarganya telah diperkenalkan dengan Zuhrin semasa kenduri menyambut kepulangan Zuhrin yang lalu. Zaim seronok melihat Nurin yang selalu gembira, tak seperti Nurin yang dikenalinya selama ini. Mungkin Nurin berasakan kehidupannya sudah lengkap, tidak sendirian lagi.

“You tak suka ka tengok I happy?” Saja Nurin memprovok Zaim.

“Memang la I suka. Tapi jangan haraplah you nak stayback kat office macam biasakan? Hilanglah pekerja I yang paling komited.” Zaim buat muka kasihan.

Nurin mencebik bibir mendengar kata-kata Zaim.

Nurin memang dikenali sebagai antara pekerjanya yang sangat komited dengan kerjayanya.

“Tau pun. So jangan suruh I buat kerja banyak-banyak dan jangan bagi I projek baru. I nak berehat.” Nurin mengingatkan Zaim dalam nada bergurau.

Tapi Zaim tahu, Nurin memang memaksudkan kata-katanya. Sebagai orang lama, pasti Nurin ingin menikmati saat-saat indah bersama suaminya sekarang. Zaim juga tidak mahu menjadi seorang majikan yang kejam dan tidak bertimbangrasa kepada pekerja bawahannya. Dia mahu semua pekerja di bawah jagaannya bekerja dalam keadaan sepenuh hati dan seronok. Dia sentiasa terbuka untuk apa saja perbincangan.

Menanti pukul 5.30 petang bagaikan satu penyeksaan kepada Nurin yang selama ini tidak pernah mempedulikan waktu yang berlalu. Tepat 5.30 petang Zuhrin menghantar mesej memberitahu dia telah ada di lobi untuk menjemput Nurin. Cepat-cepat Nurin menghilangkan diri tanpa sempat dikesan oleh teman-temannya yang lain, termasuk Zaim.

“Assalamualaikum.” Nurin memberi salam sebaik sahaja melangkah masuk ke dalam kereta.

Tangan Zuhrin disalami dan dicium. Zuhrin tersenyum dan mencium lembut pipi Nurin.

“Penat la...” Nurin mengadu sambil mematah-matahkan jarinya yang kelenguhan.

“Betoi ka awak kerja?” Usik Zuhrin.

Nurin memandang dengan penuh tanda-tanya. Dahinya berkerut. Tak faham dengan soalan Zuhrin.

“Yela, mana la tau kan...kot-kot sepanjang hari ni awak dok termenung ingatkan saya. Buas ka nakal ka kat rumah tu.” Kata-kata Zuhrin disambut dengan cubitan oleh Nurin di paha kiri Zuhrin.

“Aduh...sampai hati awak cubit saya.” Nurin menjelirkan lidahnya sedikit buat Zuhrin, sebagai isyarat padan muka.

“Sampai hati awak, dah awak cubit saya awak jelir pulak kat saya.” Zuhrin pura-pura merajuk.

Sengaja dia membuat muka sedih. Nurin terasa bersalah.

“Maaf.” Perlahan Nurin menuturkan maaf.

Serentak itu juga Zuhrin menyeringai.

“Sayang awak.” Zuhrin mencuit lembut hidung Nurin, mengendurkan kembali suasana yang hampir suram.

Nurin mengeluh, geram juga kerana terkena dengan usikan Zuhrin.

‘Percikan sinar matamu singgah di hati ini, membuatkan bibirku bergetar dan bisu. Sukar untuk dimengerti, kenapa. Tanpa sempat berkelip, hatiku telah kau tawan sedangkan sebelum ini aku tidak pernah mengerti apa itu cinta. Biarpun aku cuba menyembunyikan gelora hati ini, cahaya cinta tak mampu diselindungkan bagaikan cahaya bulan purnama di malam hari.’ Zuhrin tak mampu menzahirkan rasa hatinya kepada Nurin, namun dia dapat rasakan Nurin memahami perasaannya kepada wanita itu.

Betapa dia amat mencintai dan mengasihi isterinya. Dia juga mengharapkan Nurin mencintainya sebagai dia mencintai isterinya.

“Awak sempatkan kenduri kahwin Didi?” Mereka beriringan masuk ke rumah selepas Zuhrin membuka pintu gelungsur berkaca hitam itu.

“Bila?” Zuhrin ada terdengar perihal Didi yang bakal menamatkan zaman bujangnya, namun dia tak pasti akan tarikhnya.

“Hujung bulan depan, dua puluh lapan haribulan.” Zuhrin melihat kalender di atas meja bulat di sisi televisyen plasma 32 inci.

Seketika kemnudian Zuhrin menganggukkan kepalanya. Namun wajahnya hilang ceria.

“Awat ni?” Nurin terperasankan riak Zuhrin yang berubah.

“Seminggu lepas tu, saya kena balik sana.” Zuhrin berbaring di atas ribaan Nurin, di atas sofa hijau muda berbentuk L.

Nurin membelai lembut rambut suaminya yang panjang.

“Kalau ikutkan hati, saya memang tak mau bagi awak balik sana lagi. Saya nak awak di sini bersama saya, selalu. Tapi saya tahu, saya tak boleh tamak. Awak masih ada tanggungjawab yang perlu awak sempurnakan.” Nurin menundukkan dan mencium dahi Zuhrin.

Zuhrin mencari tangan isterinya dan digenggam erat, tangan Nurin di bawanya ke dada.

“Dan kita perlu bersedia menghadapi kebenaran dalam hidup kita. Laluan kita tak mudah, sayang. Insya-Allah, kalau cinta kita kuat kita akan berjaya tempuhi apa saja dugaannya.” Nurin membalas senyuman Zuhrin, sebagai azimat untuk masa depan yang tak pasti.

‘Sayang, kaulah hidupku. Aku cinta padamu sampai mati, isteriku. Belahlah dadaku, akan ku buktikannya kepadamu.’ Nurin sebenarnya juga risau dengan masa depan mereka.

Namun dia cuba untuk tidak menunjukkan kerisauannya kepada Zuhrin. Dia tak mahu menambahkan kekusutan fikiran Zuhrin.

“Saya nak mandi, awak nak mandi tak? Lepas mandi nanti saya masak. Awak nak makan apa?” Tanpa menjawab soalan Nurin, Zuhrin bangun dan terus mendukung Nurin ke bilik air.

Terjerit-jerit Nurin apabila didukung oleh Zuhrin dengan tiba-tiba. Dari Saidatina Aisyah r.a, ia berkata, “Aku biasa mandi bersama dengan Nabi Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam dengan satu bejana. Kami biasa bersama-sama memasukkan tangan kami (ke dalam bejana).” (HR. Abdurrazaq dan Ibnu Abi Syaibah).

0 comments:

Followers