Total Pageviews

Terlanjur Cinta -15-

Tuesday, September 14, 2010

| | |
Bab 15

Sebaik sahaja semua tamu beredar, mereka semua tersandar keletihan.

“Kak Ina, Kak Seri…tinggallah dulu benda-benda kat dapur tu. Mai sini dulu.” Mendengarkan laungan Nurin, Ina dan Seri meninggalkan dapur dan pinggan mangkuk untuk menyertai yang lain di ruang tamu.

Nurin tersenyum melihatkan semua pekerjanya berada di sekelilingnya.

“Alhamdulillah semuanya dah selesai. Saya nak ucapkan terima kasih kepada semua sebab dah penat dan bersusah payah untuk majlis hari ni. Walaupun ringkas, tapi alhamdulillah berjalan lancar.”

Mereka yang lain hanya tersengih mendengar pujian Nurin. Zuhrin juga mengukir senyuman. Nurin terharu, entah bila pekerja-pekerjanya membuat persiapan. Kesemua mereka berpakaian sedondon berwarna ungu muda malah sempat menyiapkan pakaian buatnya dan Zuhrin yang juga berwarna ungu.

“Saya panggil semua berhimpun sebab dua perkara. Satu, saya nak perkenalkan sekali lagi suami saya kepada semua.” Nurin menoleh ke arah Zuhrin di sisinya yang masih lengkap berbaju melayu dan bersampin, nasib baik Seri tak letak keris dan tengkolok pada suaminya.

“Ini Suhaimi dan Wan. Depa dua ni pekerja serbaguna merangkap pemandu untuk SPA dan butik pengantin. Ini pula Din, kerja yang sama tapi untuk butik kat Taman Sejati. Kak Ina dan kak Seri awak dah kenalkan. Ini pula Kak Rosma yang jaga butik Taman Sejati. Lisa dan Hisham ni pula cameraman saya.” Zuhrin bersalam dengan Suhaimi, Din dan Wan.

“Sebelah kanan ni pulak, Suzy, Asma, Mas pembantu Kak Ina di Spa. Nurul dan Sofi pembantu Kak Seri di sebelah ni. Farah dan Wirna pula tolong Kak Ros.” Zuhrin mengukir senyum sebagai tanda perkenalan.

Kesemua yang hadir sebenarnya terkejut apabila melihat penampilan Zuhrin yang menarik. Keramahan Zuhrin membuatkan mereka mudah mesra.

“Okey, second chapter. Sebab semua dah penat dan bersusah payah malam ni, saya izinkan semua kedai ditutup tiga hari. So siapa yang ada appointment dengan client esok, boleh kalau nak datang kerja dan gantikan cuti pada hari lain ataupun call client dan postpone appointment ke hari lain. Kalau tak, nanti client bising saya dah tak bagi cuti lagi.” Dalam menyampaikan berita gembira, Nurin tetap tegas.

Berita itu disambut dengan sorakan gembira oleh pekerja-pekerjanya. Nurin sememangnya disukai oleh semua pekerjanya kerana selalu bertolak ansur walaupun tegas. Semua perkara boleh dibincangkan dan tidak sukar menerima pendapat orang lain andai munasabah. Hanya kerana itu, mereka tidak pernah berat tulang melakukan tugas demi Nurin.

“Tapi Nurin, macamana dengan esok?” Pertanyaan Lisa disambut dengan tanda Tanya oleh Nurin.

“Esok? Esok macam yang saya kata la.” Nurin tidak faham.

“Macam ni. Aku dah arrange untuk tangkap gambaq pengantin hang dengan Zuhrin. Walaupun semuanya koboi, alang-alang semua kelengkapan dah ada kami nak tangkap gambar kahwin hangpa. Kami dah siapkan semua kelengkapan. Baju semua kami dah pilih, location untuk outdoor pun dah set.” Penjelasan Didi membuatkan Nurin ternganga.

Satu kejutan buatnya. Nurin menyeka air mata terharunya. Dia memeluk Didi seketika.

“Okey, kalau awak sanggup korbankan cuti saya tak kisah.” Nurin mengusik Lisa nakal.

“Kami tak kisah, bukan hari-hari kami tangkap gambar orang.” Hisyam mencelah.

Nurin tersnyum bangga kerana memiliki pekerja-pekerja yang berdedikasi dan tidak berkira.

“Tambah-tambah pula untuk bos. Bila lagi nak kipas.” Kata-kata Lisa disambut dengan gelak tawa semua yang ada.

Mereka terus berbual-bual kosong. Rosma dan keluarga minta diri kerana anaknya sudah terlena di atas sofa, penat bermain agaknya.

Oleh kerana dah lewat malam, Nurin membenarkan Suzy, Asma, Mas, Nurul dan Sofi tidur di butik pengantin bersama Seri dan Ina manakala Suhaimi, Din dan Wan tidur di Spa. Tapi Didi, Lisa dan Hisham memilih untuk pulang ke rumah masing-masing walaupun jam sudah menginjak ke pukul 2.30 pagi.

“Nurin jangan lupa, esok pukul sepuluh.” Pesan Lisa sebelum pulang.

Selepas semua beredar, Nurin menguncikan pintu rumahnya sebelum naik ke bilik tidur. Sebaik sahaja tangannya menutup lampu ruang tamu, Nurin terjerit apabila di dukung Zuhrin dari belakang.

“Shhh…, nanti terkejut orang kiri kanan.” Nurin terdiam malu.

Zuhrin mendukungnya melalui tangga ke bilik mereka di tingkat atas. Nurin benar-benar terharu. Sebaik sahaja Zuhrin melangkah masuk ke bilik, Nurin ternganga. Nurin menggosok matanya, bagaikan tak percaya dengan apa yang dilihatnya sekarang.

Biliknya dihias cantik, bagaikan bilik pengantin.

“Ini idea Didi, saya dengan Seri tolong-tolong ja.” Bisik Zuhrin kepada Nurin yang masih di atas dukungan.

“Ni yang awak buat dengan Didi tadi?” Nurin bagaikan tak percaya.

Dalam masa yang singkat, mereka sempat menukar wajah biliknya menjadi indah. Persalinan bilik yang berwarna hijau muda ditukar kepada warna kegemarannya merah darah, cadar katil pula berwarna putih susu dan dihiasi dengan corak bunga kecil berwarna merah terang. Kelihatan menarik, ditambah dengan jambangan bunga mawar merah di meja solek.

“Didi terlalu sayangkan awak, kan?” Zuhrin dapat merasakan kasih sayang Didi buat Nurin.

Kamar itu terasa segar dengan wangian mawar, pastinya Didi dah menyembur wangian kegemarannya Lovely Rose.

Mereka berpandangan, terus ke hati masing-masing.Mereka menikmati malam yang indah ini dengan penuh kebahagiaan. Hanya mereka yang mengerti kebahagiaan yang mereka miliki.

‘Menatap keindahan senyuman di wajahmu, membuatkan aku terdiam dan terpaku. Cuba untuk mengerti akan hadirnya cinta yang terindah saat kau memeluk mesra tubuhku ini. Terlalu banyak kata yang tak mampu diungkapkan kepadamu. Aku hanya ingin selalu bersamamu, mengharapkan kau hadir dan menemani setiap langkahku. Kau singkirkan segala derita yang telah lama bertapak di hatiku, kau ciptakan berjuta kemanisan hidup bersama.

Aku sentiasa yakin bahawa kau tercipta untukku. Aku yang juga tercipta untukmu adalah milikmu dan akan mencintaimu sepanjang hidupku. Moga Tuhan akan terus merestui dan memberkati cinta kita, selamanya.’

Mereka hanya mahu menikmati keindahan cinta mereka dan saling kasih-mengasihi antara satu sama lain, buat selamanya.

0 comments:

Followers