Total Pageviews

Terlanjur Cinta -14-

Wednesday, September 8, 2010

| | |
Bab 14


Nurin memimpin tangan Zuhrin masuk ke salun kecantikan dan berada di sebelah kiri rumahnya melalui pintu yang berada di antara dua dinding di ruang tamu sementara Ina, Seri dan Didi menikmati nasi lemak di dapur.

“Saya tau, dalam fikiran awak la ni terlalu banyak persoalan yang takdak jawapan.” Nurin memahami kedudukan Zuhrin.

Zuhrin mengangguk lemah dan mengeluh perlahan.

“Kedai ataupun rumah di kiri kanan rumah kita ni, juga milik saya. Bukan milik saya, yang sebenarnya peninggalan ibu dan orang tua saya.” Zuhrin menikmati dekorasi ala bali di dalam salun kecantikan dan spa itu.

“Spa ni, milik arwah ibu. Saya hanya teruskan usaha ibu. Kak Ina tolong uruskan SPA ni sementara saya kerja. Kak Seri pulak, uruskan butik pengantin di rumah sebelah kanan sana. Sebab depa masih bujang, saya syorkan depa tinggal kat butik pengantin. Selain depa boleh save kos, saya tak payah risau pasai rumah-rumah ni bila saya outstation. Butik pengantin pula peninggalan mama dan abah. Sebelum ni ibu yang uruskan, tapi sekarang saya kenalah teruskan usaha orang tua saya. Lepas pindah ke sini, ibu jadikan rumah kami di Taman Sejati sebagai butik untuk busana muslimah. Kak Rosma yang uruskan, dia dah kahwin tapi tinggal berdekatan dengan butik sana.” Zuhrin membelek beberapa perhiasan dinding daripada kayu jati yang menarik perhatiannya.

“Banyak pasal awak yang saya tak tau.” Zuhrin rasa benar-benar tidak mengenali Nurin.

Nurin memeluk Zuhrin. Wajah mereka bertentang.

“Bukan niat saya nak rahsiakan, cuma saya nak tunggu masa yang sesuai. Lagipun saya nak perkahwinan kita adalah kerana kita. Saya bersyukur, sebab awak kahwin dengan saya sebab awak cintakan saya.” Nurin mengambil langkah berani untuk mengucup bibir suaminya.

Kucupan itu terasa menyegarkan Zuhrin yang terasa amat rendah diri.

“Awat awak tak uruskan sendiri?” Zuhrin masih belum mahu melepaskan pelukan mereka.

“Entah. Rasa macam nak kerja, gunakan kelayakan saya.” Nurin sendiri tak ada jawapannya.

Zuhrin hanya menganggukkan kepalanya.

Mereka berjalan beriringan, berpegangan tangan. Nurin membawa Zuhrin mengelilingi rumah teres dua tingkat setengah, rumah itu diperbesarkan sehingga memenuhi lebihan tanah yang dimilikinya.

“Tapi rasanya, lebih baik awak uruskan sendiri kan? Sampai bila nak kerja dengan orang?” Zuhrin sekadar memberi cadangan.

‘Sebenarnya, saya nak awak sentiasa di sisi saya. Menemani saya. Saya juga harapkan kita dapat membesarkan anak kita sama-sama tanpa mengharapkan pembantu rumah.’ Zuhrin menaruh harapan, namun dia tak mahu mendesak Nurin membuat keputusan dalam hidupnya.

Biarlah dia bahagia dengan pilihannya, tambahan pula Zuhrin masih belum menamatkan pengajian. Dia takut Nurin akan kembali sunyi andaikata dia mendesak Nurin meninggalkan kerjayanya sekarang.

“Ibu beli lot tepi ni sebab SPA perlukan lebih ruang, nak buat jakuzi, nak buat bilik mandi sauna, mandian-mandian lain. Ada juga bilik untuk facial, lulur dan urut ala aromaterapi. Tapi semua ni hanya untuk perempuan.” Tegas Nurin.

Zuhrin menganggukkan kepalanya.

“Untuk perempuan saja? Maknanya saya pun tak boleh la?” Usik Zuhrin.

“Awak ni. Lepas salun tutup, saya pun boleh buat.” Zuhrin ketawa besar apabila melihat Nurin yang geram dengan usikannya.

“Nurin, hidup ni penuh dengan ranjau yang berduri. Dalam kemanisan pasti akan ada kepahitan. Tapi, saya yakin kita akan tempuh semua dugaan bersama.” Mereka melabuhkan punggung di tepi kolam air terjun mini di satu sudut rumah.

Nurin mengukir senyum. Tangan mereka menggenggam erat antara satu sama lain. Bagaikan tidak mahu berpisah lagi.

“Awak menyinari hidup saya bagaikan sinar yang cerah. Walaupun kita baru bersama, tanpa awak saya bagaikan hilang arah dan tujuan. Saya mengharapkan awak akan terus bersama saya melayari hidup bersama.” Nurin menyandar ke dada Zuhrin.

“Sebelum bersama awak, saya tak pernah mengenali cinta. Saya tak sangka betapa cinta itu amat indah. Terasa sayang kerana terlewat mengenali awak, tapi saya bersyukur kerana dipertemukan juga dengan awak.” Zuhrin memeluk pinggang Nurin.

Nurin terasa bahagia.

“Walaupun berjauhan, saya menyakini cinta awak. Hadir awak bagaikan mimpi, menemani saat saya benar-benar perlukan. Awak merubah hidup saya yang sepi menjadi indah.” Zuhrin mencium lembut rambut Nurin.

“Saya tak sabar nak habiskan pengajian dan kembali untuk bersama awak, selamanya.”

“Saya akan sabar nantikan hari tu. Saya nak jadi seorang isteri yang solehah dan ibu yang mithali. Saya perlukan bimbingan awak.” Nurin tak mahu kebahagiaan ini berakhir.

Didi menutup pintu SPA pelan-pelan. Dia meninggalkan ruangan itu tanpa mahu mengejutkan mereka. Didi tersenyum, walaupun mendengarnya tanpa sengaja Didi bersyukur kerana Nurin sudah bertemu dengan cintanya.

Sebagai sahabat yang paling akrab, Didi takut keputusan Nurin untuk bersama Zuhrin akan menjadi racun dalam hidupnya. Tapi kini, Didi menaruh harapan tinggi kepada Zuhrin untuk membahagiakan sahabat baiknya yang kini bagaikan saudara kandungnya.

0 comments:

Followers